Przejdź do treści

Technika testu zderzeniowego

technika testu zderzeniowego

Umówmy się – już samo słowo test lub sprawdzian powoduje, że jesteśmy zestresowani i zniechęceni do nauki. Uczenie się pod klucz to taka cecha charakterystyczna szkoły. Większość uczniów, rodziców i nauczycieli powie, że cel testu jest jeden: sprawdzenie wiedzy ucznia. Sprawdzenie, w jakim stopniu opanował dany materiał. A co, jeśli Ci powiem, że test można świetnie wykorzystać do… uczenia się?

Co ma wspólnego uczenie się i egzaminowanie?

Odpowiedź na to pytanie może wydawać się oczywista i jednoznaczna: uczeń ma za zadanie się nauczyć określonej treści, a nauczyciel – w celu sprawdzenia opanowania tej wiedzy – egzaminuje ucznia z pomocą kartkówek, sprawdzianów, testów.

Uczenie się i egzaminowanie ma jeszcze jedną wspólną cechę, o której niewiele osób wie. Można wykorzystać różne formy sprawdzania wiedzy do uczenia się.

Sama, kiedy byłam jeszcze uczennicą, wykorzystywałam tę technikę z powodzeniem, chociaż oczywiście nie miałam pojęcia o tym, że istnieją jakiekolwiek techniki uczenia się, bo nikt nam w szkole o tym nie mówił. Wypracowałam ją sobie metodą prób i błędów, a dziś już wiem, że ma podstawy naukowe.

Techniki uczenia się

Czy zastanawialiście się, jak sprawić, by nauka stała się bardziej efektywna i przyjemna dla waszych dzieci? Z pewnością słyszeliście o różnych technikach uczenia się, np. o mapach myśli, fiszkach czy mnemotechnikach.

Wybór odpowiednich technik może zależeć od indywidualnych preferencji dziecka i  od charakteru materiału, który ma do przyswojenia. Eksperymentowanie z różnymi metodami może pomóc znaleźć najbardziej efektywne podejście do nauki.

Jedna z technik, którą polecam do nauki związanej z zapamiętywaniem treści z podręczników czy lektur, jest technika testu zderzeniowego.

Technika testu zderzeniowego

Wykonanie testu pamięci nie tylko służy do oceny tego, co się wie, ale także zwiększa późniejsze zapamiętywanie. Skąd to wiadomo? Roediger i Karpicky przeprowadzili następujące badanie:

W dwóch eksperymentach uczniowie studiowali fragmenty prozy i wykonywali jeden lub trzy testy natychmiastowego swobodnego przypominania sobie informacji (bez otrzymywania informacji zwrotnej i ocen). Druga grupa uczniów ponownie czytała prozę (tyle samo razy, ile uczniowie z pierwszej grupy wykonywali testy). Następnie wszyscy uczniowie przystąpili do końcowego testu: 5 minut, 2 dni lub 1 tydzień później.

Jakie były wyniki sprawdzenia wiedzy uczniów?

Gdy test końcowy został przeprowadzony po 5 minutach, powtórne czytanie poprawiło pamięć w porównaniu z powtarzanymi testami.

Jednak im więcej czasu minęło, tym metoda testowania przyniosła znacznie większy efekt niż ponowne czytanie tego samego tekstu.

Wniosek jest taki, że testowanie jest potężnym środkiem do uczenia się, a nie tylko do oceny zapamiętanych informacji.

technika testu zderzeniowego
Źródło: "Włam się do mózgu", R. Kotarski

Uczenie się na własnych błędach

Wiemy już, że rozwiązywanie testów zwiększa efektywność zapamiętywania informacji. Ale co się dzieje, gdy nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie prawidłowo? Czy popełnianie błędów w teście zderzeniowym utrudnia przyszłą naukę, czy może ją wzbogaca?

Kornell, N., Hays, M. J., i Bjork, R. A.  zbadali tę kwestię. Wyniki ich eksperymentu sugerują, że porównywanie
przez badanych ich błędnych odpowiedzi z właściwymi przynosi świetne efekty. Dużo lepsze niż ponowne powtarzanie tego samego materiału.

Dlatego właśnie tak ważne jest, aby nie traktować popełnionych błędów jako porażki i powodu do wstydu, a jako okazję do rozwoju. Szkoda, że niektórzy nauczyciele i rodzice o tym zapominają.

Wysiłek włożony w wydobywanie informacji z pamięci przynosi niesamowite efekty, dlatego warto zainteresować się tą techniką uczenia się i zaproponować ją swojemu dziecku.

Jak można ją wykorzystać? Na różne sposoby. Można po przeczytaniu tekstu o jakiejś postaci wypisać na kartce wszystko to, co udało nam się o niej zapamiętać. Inny sposób: podczas pierwszego czytania treści można od razu zadawać sobie pytania do każdego fragmentu/akapitu i zapisywać je na kartce (ja często mówię do swoich uczniów: „wyobraź sobie, że jesteś nauczycielem i musisz przygotować sprawdzian z tego fragmentu”. Następnie uczeń sam odpowiada na swoje pytania.

To co, spróbujesz wykorzystać tę technikę? 🙂

Natalia Mizerska

Natalia Mizerska

Neuroedukatorka, tutorka, trenerka kreatywności i technik uczenia się

Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest