Gdyby przetłumaczyć słowo „tutoring” z języka angielskiego to otrzymamy słówko „korepetycje”, a tutor to oczywiście korepetytor. Czy zatem tutoring to po prostu korepetycje, jakie wszyscy kojarzymy, tylko ubrane w inną, modną nazwę? Zdecydowanie nie. I za chwilę wyjaśnię czym jest, a czym nie jest tutoring.
Co znajdziesz w dalszej części artykułu?
Czym jest tutoring i jak nie dać się nabrać?
Zacznijmy od tego, żeby zrozumieć różnice między tutoringiem i korepetycjami. W ten sposób nie dasz się nabić w butelkę korzystając z oferty zajęć dla swojego dziecka.
Korepetycje to odpowiedź na pewien wycinek rzeczywistości szkolnej ucznia i nie ma charakteru ciągłego – nie musi odbywać się przez dłuższy czas. Przykład: dziecko potrzebuje zrozumieć zadania z matematyki związane z obliczaniem pól figur płaskich. Spotyka się z korepetytorem raz lub dwa i na tym ich relacja może się zakończyć.
A jak jest w tutoringu?
Z założenia jest to proces długofalowy. Jest to praca nad rozwojem ucznia (ogólnie mówiąc) i dlatego wymaga czasu, żeby miała ona sens. Czas, uwaga i regularność – to te cechy, które wyróżniają tutoring spośród innych oddziaływań edukacyjnych. Zdobywanie kompetencji, rozpoznawanie własnych talentów, rozwój osobisty – to jest proces. Dlatego też decydując się na opiekę tutora dla swojego dziecka musimy mieć to na uwadze.
Warto wiedzieć też, że zadaniem korepetytora jest przede wszystkim działanie dydaktyczne, czyli wytłumaczenie jakiegoś zagadnienia uczniowi. Mamy tutaj – podobnie jak w szkole – relację „uczeń-nauczyciel”.
Tutor natomiast dzieli się swoją wiedza, motywuje, inspiruje do działania, ale też zadaje pytania i tworzy relację na zasadzie dialogu.
Tutoring niejedno ma imię - rodzaje tutoringu
Wyróżnia się zwykle 3 rodzaje tutoringu:
- rówieśniczy – gdy dzieci starsze uczą młodsze
- naukowy – kierowany zwykle do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i uczniów szkół średnich. ten tutoring służy pomocy w pogłębianiu sprecyzowanych już zainteresowań dziecka.
- rozwojowy – dedykowany uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych i ma na celu wspomagać proces określania i osiągania celów, rozwoju zainteresowań, odkrywania talentów.
Co ma wspólnego Parlament Europejski i tutoring?
Parlament Europejski stworzył Zalecenie w sprawie kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie.
Tutoring wzmacnia i rozwija te kompetencje, a więc wpisuje się w realizację tych zaleceń.
Spójrz co należy do tych kompetencji:
- porozumiewanie się w języku ojczystym i w językach obcych,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach
- umiejętność uczenia się
- umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się,
- efektywna praca w zespole
- twórcze rozwiązywanie problemów
- kompetencje społeczne i obywatelskie
- przedsiębiorczość
- wychodzenie z inicjatywą oraz świadomość i ekspresja kulturalna
Po co dziecku jest potrzebny tutor?
Odpowiedzią na to pytanie są korzyści płynące z tutoringu. Zamieściłam je na poniższej grafice.
W cyklu dotyczącym tutoringu znajdziesz wskazówki do samodzielnej pracy, a także materiały do wykorzystania ze swoim dzieckiem. Jeśli jednak interesuje Cię profesjonalna opieka doświadczonego tutora to mam dobra wiadomość 🙂 Niebawem ruszy nabór na zajęcia indywidualne online. Liczba miejsc będzie ograniczona!
Udostępnij:
Pedagożka, tutorka, certyfikowana trenerka zajęć dla dzieci.