Przejdź do treści

5 powodów, dla których zainteresuje Cię wiedza o mózgu

W ostatnich latach wiedza o mózgu bardzo się rozwinęła. Dostępne są coraz to nowsze badania. Nic dziwnego – to w mózgu ukryte są podstawy naszych zachowań czy odczuć. I mimo tego, że wiedza o mózgu ułatwia życie, codzienne funkcjonowanie, to nie uczą tego w szkole. Przeczytaj dlaczego warto poznać działanie mózgu.

1. Potrzebujesz motywacji? Rób to skutecznie!

Zastanawiałaś się skąd w ogóle pochodzi motywacja? Gdzie ma początek nasza chęć do działania? To bardzo ważne w kontekście podejmowania prób zmotywowania siebie, dziecka, ucznia, pracownika do czegokolwiek. Jeśli chcemy motywować, musimy wiedzieć jak to robić. A będziemy wiedzieć dopiero wówczas, gdy poznamy mechanizm tego procesu.

W mózgu mamy układ motywacji, a jego działanie polega na tym, że kiedy coś robimy i osiągamy sukces, uwalnia się dopamina. W konsekwencji szeregu procesów wywołane jest u nas poczucie szczęścia. W motywowaniu wielką rolę odgrywają neuroprzekaźniki – wspomniana dopamina, ale też np. oksytocyna.

Warunkiem, aby działała motywacja, jest ciekawość. Człowiek uczy się z ciekawości.

2. Szukasz pomysłu na prezent dla dziecka?

Zabawa to kluczowy czynnik wspierający rozwój dziecka. Kupując zabawki można sugerować się wieloma rzeczami: ceną, kolorem, wielkością, funkcją, materiałem, z którego wykonany jest przedmiot. Który z tych czynników powinien decydować o wyborze odpowiedniej zabawki dla dziecka?

No cóż, odpowiedź daje nam wiedza o mózgu!

Są zabawki, które pomagają ćwiczyć pamięć, koncentrację, kreatywność czy koordynację oko-ręka. Wszelkie zabawki rozwijające zmysły również wspierają rozwój mózgu dziecka, a te interaktywne nie zawsze (i nie dla każdego dziecka) są najlepszym wyborem.

 

3. Twoje dziecko może być zdrowsze i bogatsze niż jego rówieśnicy!

Pewnie pomyślałaś teraz, że gdyby był na to przepis, to każdy rodzic postępowałby według takiego schematu, by doprowadzić swoje dziecko do sukcesu. Przecież to nie może być takie proste!

Znasz test z piankami marshmallow?

Od wielu lat trwają badania dotyczące samokontroli u dzieci. Test z piankami był jednym z takich badań. Odkryto korelację między umiejętnością samokontroli a sukcesami w późniejszym życiu.

I teraz pomyśl: jeśli masz wysoki poziom samokontroli to będziesz zdrowsza (bo np. badania profilaktyczne będziesz wykonywać regularnie, powiesz STOP zanim zjesz całą tabliczkę czekolady). Z dziećmi będzie podobnie – szczególnie jeśli odniesiemy to do nauki.

A jak ćwiczyć samokontrolę? To już temat na osobny post 🙂

4. Od tego zależy przyszłość edukacji

Nauczanie i uczenie się to dwie różne rzeczy. Myślę, że każdy o tym wie. Żeby dziecko się nauczyło, to w jego mózgu muszą się zadziać pewne procesy i muszą być ku temu stworzone odpowiednie warunki.

Jeśli szkoła tworzona jest na fundamencie, w którym wiedzy o mózgu nie ma, to nie będzie ona dobrze funkcjonowała. Nie ma szans.

Czy sposób ustawienia ławek w klasach, długość lekcji czy wielogodzinne siedzenie w zamkniętych pomieszczeniach sprzyja uczeniu się? Czy to dobrze, że dzieci w szkole wsadza się do jednego worka – bo przecież muszą uczyć się tego samego, w tym samym czasie, oceniani są tak samo, muszą wykonywać te same zadania, ćwiczenia, korzystając z tych samych podręczników?

Jeśli zależy nam na jakościowo dobrej edukacji dla naszych dzieci, dostosowanej do realiów przyszłości, a nie przeszłości, to obecny system edukacji powinien wylądować w koszu.

 

5. Wykorzystujemy 10% mózgu + inne neuromity

Neuromit to po prostu błędne teorie dotyczące mózgu. Biorą się one głównie z tego, że osoby, które nie są wyspecjalizowane w jakiejś dziedzinie, przeceniają swoje umiejętności w tej właśnie tematyce. To tzw. Efekt Dunninga-Krugera.

Popularne neuromity? Nie wierz w to:

  • wykorzystujemy 10% mózgu,
  • multitasking jest możliwy,
  • mózg rozwija się tylko do 3. roku życia,
  • pewne czynności angażują tylko jedną półkulę mózgu.

To co, przekonałam Cię, że wiedza o mózgu jest nam potrzebna do codziennego funkcjonowania? I że – co bardzo ważne – dzięki tej wiedzy możemy usprawnić wiele procesów i ułatwić sobie i naszym dzieciom życie?

Udostępnij:

Facebook
LinkedIn
Pinterest
Natalia Mizerska
Natalia Mizerska

Pedagożka, tutorka, certyfikowana trenerka zajęć dla dzieci