fbpx
Przejdź do treści

Masło czy margaryna – co lepsze do smarowania pieczywa?

Co zwykle jedzą Polacy na śniadanie? Kanapki. A co jedzą na drugie śniadanie w pracy/w szkole? Jasne, że kanapki. No a co jedzą Polacy na kolację? Zwykle kanapki… A skoro jest chleb to musi być też jakieś smarowidło, zazwyczaj masło lub margaryna. Poniżej zrobiłam zestawienie odpowiednich smarowideł ze względu na wiek. Sprawdź w której grupie jesteś i czym powinnaś smarować pieczywo.

Dzieci do lat 3

Dzieciom podajemy masło, ponieważ jest lekkostrawne i zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (głównie A i D).

Kobiety w ciąży

Masło, ewentualnie wysokiej jakości miękkie margaryny.

Dzieci powyżej 3 roku życia

Masło i miękkie margaryny mogą być stosowane zamiennie.

Dorośli

Ile tłuszczów można spożywać? 25-35% dziennego zapotrzebowania, z czego tłuszcze nasycone powinny stanowić maksymalnie 10%.

Dla dorosłych zalecane są miękkie margaryny, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe ważne dla zdrowia.

Seniorzy

  • masło i margaryna wymiennie, jednak…
  • …osoby cierpiące na choroby układu krążenia – lepiej margaryna
  • osoby mające wysoki poziom cholesterolu – lepiej margaryna

Które masło wybrać?

  • masło, masło extra to taki produkt, który zawiera 82-90% tłuszczu
  • nie powinno być spożywane bez ograniczeń, ponieważ zawiera dużo tłuszczów nasyconych

Jaką margarynę do smarowania wybrać?

Na co zwracać uwagę wybierając margarynę do smarowania?

  • głównym olejem w składzie powinien być olej rzepakowy. Dlaczego? Bo ma bardzo mało nasyconych kwasów tłuszczowych, a za to dużo kwasów omega-3
  • jeśli chcesz obniżyć frakcję LDL cholesterolu wybierz margarynę z dodatkiem steroli i stanoli roślinnych
  • dla mam karmiących i dzieci będą dobre margaryny z dodatkiem olejku z mikroalg morskich (dodatkiem DHA)
  • dla osób z nietolerancją laktozy – zwracać uwagę na zawartość tłuszczu mlecznego.
  • zwróć uwagę na proces produkcji: wybieraj margaryny, w których wykorzystuje się proces przeestryfikowania (zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i prawie wcale tłuszczów trans)
  • unikaj margaryn, których produkcja zawiera częściowe utwardzanie/uwodornienie – wówczas powstają tłuszcze trans
  • unikaj margaryn produkowanych metodą całkowitego utwardzenia/uwodornienia – zawierają dużo nasyconych kwasów tłuszczowych

Spójrzcie poniżej i spróbujcie ocenić która z margaryn jest najlepsza 🙂 Praktyka czyni mistrza, więc przeglądajcie etykiety produktów.

benecol

PODSUMOWUJĄC:

  • smaruj czym chcesz, jednak pamiętaj o profilaktyce chorób, zwróć uwagę na swój stan zdrowia wybierając tłuszcz do smarowania
  • wykorzystaj do smarowania awokado, pasty warzywne, hummus, serek homogenizowany, masło orzechowe
  • masło jest okej, ale w małych ilościach (2-3 łyżeczki dziennie)
  • wybierając margarynę czytaj skład – zwróć uwagę na zawartość tłuszczów nasyconych (czyli obecności oleju palmowego i kokosowego) oraz na tłuszcze CZĘŚCIOWO utwardzone (to niekorzystne tłuszcze trans)